Laakerin vikaantumista on vaikea arvioida ilman käyttökatkoa
Yllättävä vikaantuminen on kallista
Tutki akselin liikerataa liukulaakerin sisällä
Liukulaakereiden kunnonvalvonta tehdään kahdella toisiaan vasten suorassa kulmassa olevalla siirtymäanturilla. Tällöin mitataan akselin liikerataa laakerin sisällä. Mitattavia asioita ovat muun muassa akselin ja laakeripesän välisen öljykalvon paksuus ja akselin liikerata.
A4300 VA3 Pro on kolmikanavainen ratkaisu tärinän havainnoimiseen, joka on suunniteltu kevyen painonsa ja pitkäaikaisen akunkestonsa takia soveltumaan erityisen hyvin reittimittauksiin.
Vuokraa tai osta laite, koulutamme käyttöön
Tutustu laitteeseen tarkemmin tästä:
Adash A4300 VA3Pro
Kolmikanavainen ratkaisu värähtelyjen systemaattiseen ja ammattimaiseen mittaamiseen ja koneiden kunnonvalvontaan.
MIPiltä avaimet käteen
Asiakas saa
- Toimivan kokonaisuuden
- Jatkuvan tuen
- Varmuuden oman toimintansa jatkuvuuteen
Liukulaakerin kunnonvalvonnassa käytetään pyörrevirta-antureita (proximity).
Mittausjärjestelmän anturi – jatkokaapeli – ohjain -yhdistelmä muodostavat värähtelypiirin, jonka värähtelytaajuuteen vaikuttaa anturin tuntopää kelan impedanssi. Impedanssi ja värähtelytaajuus ovat siten riippuvaisia tutkittavan kohteen ja tuntopään välisestä etäisyydestä. Ulostulona on joko jännite- tai virtaviesti, riippuen mittalaitemallista
Koska pyörrevirta-antureiden erottelukyky on hyvin suuri, on mahdollista tutkia myös metallipintaisten telojen vaipan profiilin muutoksiakin.
Liukulaakerivalvonnassa asennetaan kaksi radiaalisuuntaista pyörrevirta-anturia 90 asteen kulmaan toisistaan, jotta analyysilaitteessa saadaan näkyviin akselin liikerata laakerielementin sisällä. Myös aksiaalisuunta voidaan mitata, jotta nähdään mahdollisen painelaakerin kunto. Anturijärjestelmästä saatava mittaussignaali johdetaan valvontajärjestelmään, jossa akselisiirtymille asetetaan hälytysrajat ja näin saadaan ennakoivaa kunnonvalvontatietoa odottamattomien, laakeririkosta johtuvien seisokkien välttämiseksi.