Konedirektiivistä konetuoteasetus
Ehkä merkittävin muutos on se, että uusi EU-asetus korvaa nykyiset konedirektiivin mukaisesti säädetyt kansalliset koneasetukset. Kaikissa jäsenmaissa koneasetuksen teksti on otettava vastaan sellaisena kuin se EU parlamentissa on hyväksytty. Tämä asetusteksti olisi ollut paljon selkeämpi, jos suomenkielisessä ehdotuksessa käytetty ‘konetuotteet’-sana olisi tuotu viralliseen asetukseenkin, mutta ilmeisesti käännösongelmien takia tuo lyhyt ja selkeä ilmaus kääntyi muotoon ‘koneet ja vastaavat tuotteet’. Asetus ei varsinaisesti muuta olennaisia turvallisuus- ja terveysvaatimuksia, mutta liitteiden järjestys menee uusiksi ja vähän myös määrä kasvaa aiemmasta. Lisäliitteet liittyvät laadunvarmistukseen, johon on tullut paljon seikkaperäisiä tarkennuksia. Melu on kuitenkin edelleen melua ja tärinä tärinää, ja nehän ovat olennaisia turvallisuus- ja terveysuhkia konetuotteiden käyttäjille.
Suuren riskin konetuotteet
Tässä vaiheessa olisi havahduttava erityisesti niiden konevalmistajien, jotka valmistavat materiaalien käsittelyyn tai työstämiseen tarkoitettuja koneita, joita käyttäessään henkilö voi vahingoittua vakavasti. Asetus puhuu tässä yhteydessä ‘koneiden tai vastaavien tuotteiden luokista, joihin on sovellettava jotakin 25 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetuista menettelyistä’. Tämä asetuksen liitteen I nimeksi tullut ilmaus olisi ollut paljon ymmärrettävämpi, jos olisi käytetty ehdotuksen selkeää ‘suuren riskin konetuotteet’ -nimitystä. Uutena ryhmänä tähän listaan on otettu uusien teknologioiden konetuotteet, kuten tekoälyä hyödyntävät turvalaitteet.
Kun suuren riskin konetuotevalmistaja määrittää tarvittavia terveys- ja turvallisuusnäkökulmia, on hänen varauduttava siihen, että riskien arvioinnit ja myös päästöarvot, kuten melu- ja tärinäarvot, ovat käytännössä erityistarkkailussa. Valinnan mukaan ilmoitetut laiteominaisuuksien mittaukset on varmennettava EU-tyyppitarkastuksessa, ja sen perään on jatkettava varmentamista sisäisellä tyypinmukaisuuden varmistusmenettelyllä. Vaihtoehtoisesti asiat voi hoitaa täydellisellä laadunvarmistuksella niin, että jokin hyväksytty ilmoitettu laitos valvoo auditoinnein vaatimustenmukaisuuden toteutumista.
Muutokset melu- ja tärinäarvojen ilmoittamisessa
Olennaisena terveys- ja turvallisuusvaatimuksena koneesta aiheutuvan melun olemassaoloon ja käyttäjään kohdistuvaan melutasoon on aina otettava kantaa ja kerrottava siitä vähintäänkin koneen käyttöohjeissa. Jos käyttäjään kohdistuva melu ei ylitä tasoa 70 dB, on sekin mainittava käyttöohjeissa. Tässä yhteydessä on myös mainittava, että 80 dB tasoisesta melutasosta laukeaa velvollisuus kertoa melupäästö äänitehona, joka vähän hämäävästi ilmaistaan myös dB-arvona. Fysikaalisena suureena ääniteho on kuitenkin täysin eri käsite kuin äänenpainetaso. Vaatimus näiden arvojen ilmoittamiseen on uudessa konetuoteasetuksessa täysin sama kuin nykyisessä koneasetuksessa.
Työkoneen istuimelta tärinäarvon ilmoitusraja 0,5 m/s² pysyy ennallaan, mutta käsitärinän osalta ilmoitusraja uudesta asetuksesta on poistettu. Siten olisi aina kerrottava, kuinka suuri käsiin kohdistuva tärinäarvo mittauksiin perustuen on. Lisäksi iskevistä työkaluista pitää ilmoittaa tärinäiskujen kiihtyvyysamplitudien keskiarvo, jota vaatimuksissa ei ole aiemmin ollut.
Mittaa, niin tiedät
Melupäästön ja äänitehon sekä tärinäarvojen mittaamiseen ja määrittämiseen on olemassa standardoidut menetelmät. Mitä tarkempia ja edustuskelpoisempia tuloksia haluaa tai mitä pienempää epävarmuutta tavoittelee, sitä enemmän tulee panostaa mittalaitteiden laatuun ja testaustilojen ominaisuuksiin sekä mittausosaamiseen. Laadukkaita melun ja tärinän mittalaitteita ja varusteita löytyy valikoimistamme, ja laitteiden käyttöön tarjoamme myös asianmukaista menetelmäkoulutusta. Tutustu valikoimaamme https://www.mip.fi/fi/tuotteet/audiologia/aanitehojen-mittausratkaisut