• Kirjaudu sisään
  • Kirjaudu ulos

Moottoriratojen aiheuttamalle melulle ei suomessa ole omia säädöksiä vaan ratojen meluhaittoihin yleisimmin sovelletaan valtioneuvoksen päätöksessä 993/1992 esiintyviä ympäristömelun raja-arvoja. Moottoriratamelun selvittäminen voidaan suorittaa joko mittamalla tai käyttämällä laskentaan perustuvaa mallintamista.

Keskeiset haasteet
  • Lainsäädännön puutteellisuus ja tulkinnan varaisuus
  • Sovelletut raja-arvot eivät vastaa häiritsevyyttä hyvin
  • Mittaustulosten tulkinta
Ratkaisut

asiakassovullus

Hyödyt

Asiakas saa vaatimuksen mukaisen paketin koulutuksineen ja pystyy suorittamaan asetuksessa vaaditut mittaukset.

MIP:ltä saa kokonaistaloudellisesti edullisen, korkeatasoisen, pitkäikäisen laitteiston

Kattavat huolto- ja kalibrointipalvelumme pitävät laitteen kunnossa myös tulevaisuudessa.

Valtioneuvoksen päätöksessä ulkona A-painotetun keskiäänitason (LAeq) ei päiväsaikaan (7 - 22) tulisi ylittää 55 dB raja-arvoa eikä yöllä (22 - 7) 50 dB raja-arvoa. Uusilla asuinalueilla yöohjearvo on 45 dB. Sovellettu ohjesäännöstö ei ole kuitenkaan optimaalinen moottoriratamelun mittaamiseen, koska A-painotettu ekvivalenttitaso ei kuvaa ratojen häiritsevyyttä hyvin.

Melun Toimenpiderajat

  • LAeq päivällä: 55 dB
  • LAeq yöllä: 50 dB, uusilla alueilla: 45 dB

Lainsäädäntöä

  • VNp 993/1992

Tarvitsetko lisää tietoa?

(010) 3222 631 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Viesti
Vaadittu tieto
Nimi
Vaadittu tieto

Organisaatio
Invalid Input

Sähköposti
Kirjoitathan sähköpostin oikeassa, validissa muodossa

Email
Invalid Input

Puhelinnumero
Invalid Input